درس پنجم بازگشت
141) در حدیث قدسی خطاب به حضرت داود علیه السلام ، چه کسانی از اشتیاق به سوی خدا رفتن خواهند مرد؟
1- مهاجرین الی الله 2- گناهکاران تویه کار 3- مجاهدان فی سبیل الله 4- روی گردانندگان از خدا
142) آن چه باعث اشتیاق مرگبار روی گردانان از خدا می شود چیست؟
1- پشیمانی از گناه و احساس نزدیکی و تقرب به خداوند پس از ندامت
2- امید به بخشایش خداوند در چشم پوشی از خطاهای گذشته ی گنهکاران و شوق دیدار حق
3- انتظار خدا برای آنان و و مدارای با ایشان و نیز اشتیاق خداوند برای ترک معاصی آنان
4- احساس وجود رابطه ی متقابل و پیوند قلبی با خداوند و اشتیاق به پاداش الهی
143) با درک اشتیاق خداوند، بند بند وجود روی گردانان به خاطر ............. از هم می گسلد.
1- محبت خدا 2- یادآوری گناهانشان 3- پشیمانی و حسرت 4- لطف خدا و قبولی توبه
144) در میان موجودات اطراف انسان کدام یک در برابر موانع بیرونی، تا حدودی قادر به تغییر جهت حرکت خود می باشند؟
1- نباتات 2- گیاهان 3- حیوانات 4- جمادات
145) کدام عبارت درباره ی امکان مقابله در برابر موانع بیرونی صحیح نیست؟
1- انسان می تواند بر علیه خود قیام و انقلاب کند، اما نمی تواند با موانع بیرونی مقابله کند.
2- گیاهان کمتر از حیوانات می توانند در برابر موانع خارجی تغییر جهت دهند.
3- حیوانات بیش از گیاهان توانایی تغییر مسیر خود در مقابل موانع خارجی را دارا هستند.
4- انسان بیش از حیوان و گیاه توانایی تغییر جهت و مسیر حرکت در برابر موانع خارجی را داراست.
146) عدم توانایی هر گونه اقدامی بر علیه خود و تمایلات درونی از ویژگی های کدام یک از موارد زیر است؟
1- گیاه و حیوان 2- انسان و گیاه 3- حیوان و انسان 4- جمادات و انسان
147) گیاه و حیوان در مقایسه با انسان فاقد کدام یک از توانمندی های زیر است؟
1- تغییر جهت در برابر موانع خارجی 2- اقدام بر علیه خود و تمایلات درونی
3- تغییر مسیر حرکت در مقابله با موانع بیرونی 4- تغییر مسیر و جهت در تمایلات درونی
148) رابطه ی میان خالق و مخلوق چگونه رابطه ای است؟
1- رابطه ای مشابه 2- رابطه ای تقابلی 3- رابطه ای تکاملی 4- رابطه ای متقابل
149) نتیجه ی کدام یک از موارد، خروج از مسیر الهی نیست؟
1- شکستن حرمت های خدا 2- نداشتن سپاس کافی در برابر خدا
3- قدم در ناسپاسی گذاردن 4- آلوده شدن به گناهان
150) کدام یک نشانه ای از اشتیاق خداوند به سعادت و کمال انسان می باشد؟
1- آفرینش انسان با گرایش ها و تمایلات متعالی در سرشت وجودی او
2- آماده سازی ابزارهای رستگاری و کمال برای انسان
3- لطف و رحمت بی پایان خداوند به انسان برای رسیدن او به مقصد نهایی
4- پاداش های بزرگ خداوند در پاسخ به همت های کوچک انسان
151) عبارت صحیح درباره ی اشتیاق انسان و خداوند نسبت به یکدیگر را در کدام گزینه می توان مشاهده نمود؟
1- انسان به دیدار خداوند گرایش و شوق دارد، در حالی که خداوند به رستگاری و سعادت انسان مشتاق است و این دو با هم قابل قابل مقایسه نیست.
2- هم انسان و هم خداوند برای دیدار و ملاقات یکدیگر مشتاق و منتظر هستند، ولی اشتیاق انسان با اشتیاق خداوند به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.
3- پیوند قلبی میان انسان و خداوند پیوندی متقابل است و به همان میزان که خداوند به سعادت انسان مشتاق است انسان به دیدار او مشتاق می باشد.
4- پیوند قلبی میان انسان و خداوند پیوندی متقابل است و به همان میزان که خداوند به دیدار و ملاقات انسان مشتاق است، انسان نیز مشتاق ملاقات با اوست.
152) کدام یک نشانه ای از اشتیاق خداوند به سعادت و کمال انسان می باشد؟
1- آماده سازی ابزارهای رستگاری و کمال برای انسان
2- پاداش های بزرگ خداوند در پاسخ به همت های کوچک انسان
3- لطف و رحمت بی پایان خداوند به انسان برای رسیدن او به مقصد نهایی
4- آفرینش انسان با گرایش ها و تمایلات متعالی در سرشت وجودی او
153) درباره ی پیوند قلبی انسان با خدا، کدام گزینه صحیح است؟
1- خدایی شدن، آرزوی انسان و آرام گرفتن در کنار خدا مقصد و مأوای اوست.
2- انتظار و اشتیاق برای رسیدن به خدا هدف و مقصد انسان است و خدایی شدن لازمه ی این مقصد است.
3- خدایی شدن، آرزوی انسان و کسب رضایت او مقصد و هدف نهایی اوست.
4- انتظار و اشتیاق برای رسیدن به خدا آرزوی انسان و خدایی شدن نتیجه ی این آرزوست.
154) درباره ی سرشت وجودی انسان کدام گزینه صحیح نمی باشد؟
1- به جز گرایش به زیبایی، وجود انسان بدون هر گونه تمایل خاص دیگری سرشته شده است.
2- وجود انسان با گرایش به زیبایی ها و کمالات متعالی سرشته شده است.
3- علاوه بر گرایش به زیبایی ها، وجود انسان با گرایش به خدا و محبت به او سرشته شده است.
4- علاوه بر گرایش به خدا و محبت او وجود انسان با گرایش به زیبایی و کمالات متعالی سرشته شده است.
155) کدام گزینه به عنوان نتیجه ی اولیه ی افزایش حرمت شکنی و گستردگی دامنه ی گناه محسوب می شود؟
1- تغییر مسیر زندگی و آلودگی دامان انسان به گناهان بزرگ و کوچک
2- ناسپاسی و ابتلا به عجب و غرور در برابر انجام عبادات
3- خاموشی چراغ عقل و فطرت و تأثیرگذاری حداقلی آن ها
4- عادت به گناه و توجیه آن و گستردگی تدریجی آلودگی قلب
156) کدام گزینه به عنوان نتیجه ی نهایی افزایش حرمت شکنی و گستردگی دامنه ی گناه محسوب می شود؟
1- تغییر جهت الهی زندگی انسان و هدایت شیطان در مسیر دلخواه او و پشت به خدا
2- ناسپاسی و ابتلا به عجب و غرور در برابر انجام عبادات
3- تغییر مسیر زندگی و آلودگی دامان انسان به گناهان بزرگ و کوچک
4- عادت به گناه و توجیه آن و گستردگی تدریجی آلودگی قلب
157) گرفتاری و عادت دادن خود به گناه موجب چیست؟
1- افزایش تدریجی دامنه ی گناه 2- فراموش کردن تنفر اولیه از گناه
2- آلودگی جبران ناپذیر شخصیت انسان به گناه 4- عادی شدن ارتکاب به گناه
158) کدام گزینه درباره ی گناه، موجب سقوط از پرتگاه های خطرناک در وادی ضلالت محسوب می شود؟
1- فراموش کردن نفرت از گناه 2- توجیه و عادت به آن
3- افزایش تدریجی دامنه ی گناه 4- بیزاری موقتی و زودگذر از گناه
159) در چه صورت جهت الهی زندگی انسان به مسیری با هدایت شیطان در مسیر دلخواه او و پشت به خدا تغییرمی کند؟
1- با افزایش تدریجی حرمت شکنی و گستردگی دامنه ی گناه
2- با تغییر جهت الهی زندگی انسان و خروج تدریجی از آن
3- با پیشروی در مسیری که هدایت آن با شیطان است
4- با کاهش تأثیر گذاری عقل و فطرت و به حداقل رسیدن اثرات آن ها
160) در چه صورت انسان از گناه بیزاری جسته و گرفتاری در دام شیطان را برای خود محال می دانست؟
1- اگر به هنگام ارتکاب اولین گناه، مشاهده ی شخصیت آلوده و وحشتناکش در لحظه ی گناه برای او امکان پذیر بود
2- اگر به هنگام ارتکاب هر گناهی، گرایش های فطری او مانع از انجام گناه می گردید
3- اگر به هنگام ارتکاب اولین گناه، مشاهده ی شخصیت آلوده و وحشتناکش در آینده برای او امکان پذیر بود
4- اگر به هنگام ارتکاب هر گناهی، دیگران مانع از انجام گناه او می گردید
161) اگر برای انسان به هنگام ارتکاب اولین گناه مشاهده ی شخصیت آلوده و وحشتناکش امکان پذیر بود، این مشاهده ممکن بود چه تأثیری بر او ایجاد کند؟
1- بیزاری از خود و اقدام فوری و اساسی در جبران خطاها به وسیله ی توبه و بازگشت به مسیر الهی
2- بیزاری از گناه و محال شمردن گرفتاری خود به هدایت شیطان در مسیری پشت به خداوند
3- بیزاری از گناه و اقدام فوری و اساسی در جبران خطاها به وسیله ی توبه و بازگشت به مسیر الهی
4- بیزاری از خود و محال شمردن گرفتاری خود به هدایت شیطان در مسیری پشت به خداوند
162) در چه صورت چراغ عقل و فطرت انسان خاموش می شود؟
1- با کاهش تأثیر گذاری عقل و فطرت و به حداقل رسیدن اثرات آن ها
2- با تغییر جهت الهی زندگی انسان و خروج تدریجی از آن
3- با پیشروی در مسیری که هدایت آن با شیطان است
4- با افزایش تدریجی حرمت شکنی و گستردگی دامنه ی گناه
163) کدام مورد به عنوان نتیجه ی «توجیه کردن» گناه و «عادت» به آن، محسوب نمی شود؟
1- تسریع در خروج از مسیر الهی 2- بستن راه اعتراض عقل
3- غفلت از زشتی و پلیدی گناه 4- سقوط در وادی گمراهی
164) معیار بزرگی گناهان وابسته به چیست؟
1- میزان تأثیر آن ها در جامعه 2- میزان تأثیر آن ها در روح انسان
3- شدت تخریبی آن ها 4- شدت عذاب و کیفر آن ها
165) تأثیر گناهان بزرگ بر انسان چگونه است؟
1- خروج او از مسیر عبودیت خدا را تسریع می کنند 2- انسان را به سرعت از مسیر توحید عملی خارج می سازد
3- انسان را اسیر شیطان و هوس های شیطانی می کند 4- همه ی موارد صحیح است
<span dir="ltr" style="line-height: 115%; font-size
:: موضوعات مرتبط:
,
,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1