درس ششم قدرت پرواز
217) تفاوت اساسی میان انسان و سایر موجودات در رابطه با افعال و خاصیت ها چیست؟
1- تنوع خواص و افعال 2- قدرت انتخاب 3- آزادی و اختیار کامل 4- جبر انسان نسبت به سایر موجودات
218) اختیار به عنوان حقیقتی ذاتی و غیر قابل انکار قابل پذیرش است، زیرا:
1- دلایل و شواهد موجود بر وجود اختیار همه ی افراد را به قبول آن واداشته است
2- هر کس وجود اختیار را با استدلال منطقی و عقلانی قابل اثبات می بیند
3- دلایل علمی متعدد بر وجود اختیار از سوی دانشمندان و فلاسفه ارائه شده است
4- هر کس حتی منکر اختیار آن را در درون خود می یابد و در عمل از آن بهره می گیرد
219) کدام یک از موارد، عامل مشترک در میان نشانه های وجود اختیار می باشد؟
1- تصمیم گیری در امور 2- احساس شرم و پشیمانی 3- رضایت و خرسندی 4- سرزنش و انتقاد
220) سبک و سنگین کردن امور و تردید در انتخاب یا انجام کارها به ترتیب مربوط به کدام یک از نشانه های اختیار است؟
1- تفکر و تأمل – تفکر و تأمل 3- تفکر و تأمل – خرسندی پس از کار
3- خرسندی پس از کار – تفکر و تأمل 4- احساس شرم و پشیمانی – مسؤولیت پذیری
221) واکنش افراد به هنگام «کسب موفقیت در کارها» و «ارتکاب به اشتباه» به ترتیب مربوط به کدام یک از نشانه های اختیار می باشد؟
1- احساس شرم و پشیمانی – خرسندی پس از کار 2- خرسندی پس از کار – احساس شرم و پشیمانی
3- تفکر و تأمل – مسؤولیت پذیری 4- مسؤولیت پذیری - تفکر و تأمل
222) کدام گزینه با سایر موارد تفاوت اساسی دارد؟
1- جریان آب 2- سوزانندگی آتش 3- اختیار انسان 4- رویش گیاه
223) کدام یک از آیات زیر نشان دهنده ی وجود اختیار در انسان است؟
1- بدیع السموات و الارض إذا قضی أمراً فانما یقول له کن فیکون
2- انّا هدیناه السبیل إمّا شاکراً و إمّا کفوراً
3- الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین
4- و لقد بعثنا فی کل أمه رسولاً أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت
224) مورد سرزنش دیگران قرار گرفتن و ناراحت شدن دیگران نشانه ی آن است که:
1- شخص در کار خود مختاربوده ولی به تعهدات خود عمل نکرده است
2- شخص در کار خود مجبور بوده و باید از پذیرفتن عمل خودداری می کرده است
3- در انتخاب کار دچار اشتباه شده و در عمل نیز موفق نبوده است
4- در انتخاب کار دچار اشتباه نشده ولی موانعی او را از انجام صحیح کار بازداشته است
225) قدرت اختیار از چه نظر شبیه به قدرت تفکر است؟
1- امکان بهره مندی از آن و دستیابی به آزادی های وسیع در عمل وانتخاب
2- انکار ناپذیر بودن آن و اهمیت وجودی آن که در سرشت انسان قرار دارد
3- انکار ناپذیری آن و قوی بودن دلایل اثبات وجود آن که مبتنی بر عقل و منطق است
4- امکان بهره مندی پس از توجه به آن و رشد تدریجی آن و کسب نتایج بهتر در اثر شکوفایی
226) بی توجهی به استعدادهای فکری چه نتیجه ای را به دنبال دارد؟
1- شکوفایی تدریجی و عدم امکان بهره مندی مناسب 2- استفاده ی نادرست از آن ها و به کارگیری در جهتی غیر الهی
3- عدم شکوفایی و مدفون شدن آن ها در وجود فرد 4- استفاده ی ناقص و بی اثر از آن ها و اتلاف قدرت ابتکار
227) کدام عبارت درباره ی استعداد متوسط افراد صحیح است؟
1- تلاش مستمر لازمه ی افزایش قدرت تفکر بوده شرایط موفقیت را هموار می سازد
2- توجه صحیح به توانمندی ها راه را برای فتح دروازه های دانش باز می کند
3- بهره مندی از قدرت تفکر و اختیار از توجه به وجود آن ها مهم تر است
4- شکوفایی استعدادهای متوسط مشروط است به حمایت دیگران وامکانات محیطی
228) در تبیین توحید افعالی کدام گزینه صحیح است؟
1- عدم شراکت مخلوقات با خداوند در اداره ی جهان
2- تأثیر مخلوقات در اداره ی جهان طریق قرار گرفتن در کنار خدا
3- اداره ی جهان توسط مخلوقات و خدا
4- بی تأثیر بودن مخلوقات در اداره ی جهان و تدبیر مطلق خداوند
229) این که اختیار حقیقتی ذاتی است، از کدام گزینه به دست می آید؟
1- قابل اثبات بودن آن از طریق مشاهده و تجربه 2- قابل اثبات بودن آن از طریق استدلال عقلی
3- استفاده ی عملی از اختیار در تمامی امور زندگی 4- استفاده ی عملی از اختیار به هنگام انکار آن
230) کدام یک از آیات زیر به نقش اختیار در تعیین سرنوشت اجتماع انسانی دلالت دارد؟
1- و ما کان ربک لیهلک القری بظلم و أهلها بظلم و أهلها مصلحون
2- إنّا هدیناه السبیل إما شاکراً و إما کفورا
3- انما یخشی الله من عباده العلما ان الله عزیز غفور
4- اتخذوا أحبارهم و رهبانهم أرباباً من دون الله
231) «سنجش جوانب امور- تردید در تصمیم گیری- رضایت از موفقیت» به ترتیب بر کدام یک از نشانه های اختیار دلالت می کنند؟
1- مسؤولیت پذیری - تفکر و تأمل – خرسندی پس از کار
2- تفکر و تأمل – خرسندی پس از کار – احساس شرم و پشیمانی
3- تفکر و تأمل – تفکر و تأمل – خرسندی پس از کار
4- احساس شرم و پشیمانی _ خرسندی پس از کار – مسؤولیت پذیری
232) پذیرش اشتباه در کارها دلیل بر وجود کدام یک از نشانه های اختیار در انسان است؟
1- تفکر و تأمل 2- احساس شرم و پشیمانی 3- مسؤولیت پذیری 4- خرسندی پس از کار
233) سرزنش فرد خاطی توسط دیگران دلیلی است بر وجود اختیار و نشانه ی ..................... است.
1- خرسندی پس از کار 2- احساس شرم و پشیمانی
3- تفکر و تأمل 4- مسؤولیت پذیری در قبال کار
234) اختیار انسان از کدام جهت به قدرت تفکر شباهت دارد؟
1- بهره مندی و شکوفایی روز افزون در اثر توجه به آن 2- اثبات منطقی و غیر قابل انکار بودن آن
3- داشتن مراتب نسبی و امکان رشد آن در محیط 4- داشتن ابعاد فردی و جمعی و تأثیر آن در سازندگی اجتماع
235) دفن استعدادهای خارق العاده ی و فتح دروازه های بزرگ علم و دانش با استعدادهای متوسط مربوط به داشتن یا نداشتن کدام گزینه است؟
1- توجه به بعد فردی و اجتماعی جبری گری 2- قدرت اختیار و بهره مندی از آن
3- توجه به بعد فردی و اجتماعی وجود اختیار 4- توجه شایسته و مناسب به استعدادها
236) کدام یک از موارد از دستاوردهای انکار اختیار در بعد فردی است؟
1- تحرک و پویایی 2- احساس امیدواری و میل به بالندگی
3- احساس ناکامی و سلب شخصیت 4- سکوت در برابر ظلم و ستم حاکمان
237) کدام گزینه از نتایج انکار اختیار در بعد اجتماعی نیست؟
1- بسته شدن دست انتقام مظلومین 2- سپردن آینده به دست اتفاق
3- ایجاد فرصت برای تجاوزگران 4- عدم تسلیم در برابر زورگویان
238) تحرک و پویایی _ مقاومت در برابر حاکمان ستمگر – مقابله با مشکلات از نشانه های عدم اعتقاد به کدام مورد است؟
1- اختیار و تعیین سرنوشت در بعد فردی 2- اختیار و تعیین سرنوشت در بعد اجتماعی
3- جبری گری و تقدیر جبر گونه در بعد فردی 4- جبری گری و تقدیر جبر گونه در بعد اجتماعی
239) کسانی که از مواهب الهی محروم مانده اند کدام حق را از خود سلب می نمایند؟ چرا؟
1- اعتراض _ زیرا آن را مخالفت با تقدیر الهی می پندارند
2- آزادی _ زیرا آن را نتیجه ی تقدیر و خواست خداوند می شمارند
3- انتقام _ زیرا آن را بی اثر و مخالف با حکم خدا می دانند
4- حق طلبی _ زیرا آن را فرا تر از توان و قدرت خود می بینند
240) در تاریخ اسلام مسأله ی جبری گری مورد سوء استفاده ی کدام گروه قرار گرفته است؟
1- خلفای عباسی 2- حاکمان بنی امیه 3- سلاطین غیر مسلمان 4- مشرکین مکه
241) وجود کدام عقیده جایی برای اعتقاد به اختیار باقی نمی گذارد؟
1- مادی گری 2- شرک در ربوبیت 3- جبری گری نسبی 4- شرک در عبادت
242) اعتقاد به قضا و قدر از اعتقاد به کدام اصل ناشی می شود؟
1- عدل 2- اختیار 3- جبر 4- توحید
243) آیه ی: إن الله یمسک السموات والارض ان تزولا... اشاره به کدام عقیده دارد؟
1- حاکمیت قضا و قدر و قانونمندی جهان به عنوان پایه های پذیرش اختیار
2- وابستگی جهان به قدرت الهی و وقوع حوادث جهان به اذن خدا به عنوان توحید در ربوبیت
3- حفظ و نگه داری جهان از نابودی توسط خداوند به عنوان توحید در خالقیت
<span dir="ltr" style="line-height: 115%;
:: موضوعات مرتبط:
,
,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0